Analisa awal tentang Marching Percussion di Indonesia
Hi everyone.
Here is an article I just wrote for Trendmarching, but all of you are welcome
to use it and distribute it as you wish. Please do keep in touch.
Jon
(Timpguy@aol.com)
Hi everyone.
Here is an article I just wrote for Trendmarching, but all of you are welcome
to use it and distribute it as you wish. Please do keep in touch.
Jon
(Timpguy@aol.com)
BAHASA VERSION (diterjemahkan ke bahasa oleh Marko Sebira)
SEBUAH PERMULAAN YANG GEMILANG:
Analisa awal tentang Marching Percussion di Indonesia
Written by Jonathan Fox
4 March 2007
Apa kabar untuk semua pencinta marching band di Indonesia! Sungguh sulit di
percaya bahwa waktu itu saya berada di Jakarta beberapa minggu yang lalu, menjadi
juri perkusi di DMC 2007, diantara kesibukan saya bepergian ke China minggu
sebelumnya, dan sekarang berada di Malaysia, dan kemudian kembali ke China dan
Thailand. Sebetulnya saya menulis artikel ini di Airport Express Train ke Kuala
Lumpur International Airport di Malaysia.
Pengalaman saya di Jakarta adalah suatu pengalaman yang fenomenal. Di samping
saya harus mengevaluasi segala faktor (dalam tingkatan yang berbeda pula) ensembel
marching, saya juga dapat menikmati semua pertandingan saat itu. Dari semua
semangat dari para peserta, antusias dari penonton, dan profesionalisme dari
pihak panitia, saya sangat kagum. Saya rasa perkembangan MB di Indonesia akan
sangat maju sekali.
Dalam hal ini, berikut adalah pemikiran dan saran saya dalam rangka mengembangan
marching percussion ke tingkat yang berikutnya. Semua saran ini akan berguna
bagi pit dan battery:
- Peka terhadap winds instrument (brass atau music section)
Ada suatu hal dimana kalian bermain dengan penuh bakat dan kemampuan, namun
selalu ingat bahwa kalian bermain sebagai suatu ensembel. Apabila ada solo
di winds (brass section), biarkan mereka membawakan solo tersebut (dengan
balance suara yang lebih pelan). Dan apabila memang Percussion Feature, silakan
anda bersolo dan mengambil alih peran. - Peka terhadap seksi perkusi lainnya.
Ada kalanya terdapat kualitas permainan battery dan pit yang cukup saat itu.
Namun, sesuatu yang spesial dalam marching percussion adalah menjadikan semuanya
satu section yang utuh. Untuk battery, tolong perhatikan balancing dan blend
suara dengan pit section. Dan untuk pit, kuncinya adalah tolong dengarkan
suara battery dari belakang untuk tempo dan irama yang tepat. - Peka terhadap not yang anda mainkan.
Jaman sekarang percussion section dapat memainkan not yang banyak dengan tingkat
kesulitan yang cukup tinggi. Tapi tolong juga perhatikan not-not atau hal-hal
yang mudah, dimainkan dengan secara bersih dan secara musikal. Saya sering
mengajarkan kepada murid dan ensembel (untuk marching dan klasik) bahwa TIDAK
ADA SUATU HAL YANG MUDAH. Tinggal tergantung anda seberapa detail dan bersih
pada musik anda. Yang penting, buatlah tujuan musik anda setinggi mungkin. - Mengerti fungsi/posisi anda dalam sebuah ensembel
Apakah tempo battery akan berada diatas tempo drum major dan mengendalikan
tempo satu grup? Apakah pit section mengabaikan tempo field commander agar
mereka dapat menyesuaikan tempo yang ada dilapangan? Kadang kalanya, dua-duanya
betul, namun ada kalanya juga dua-duanya juga salah. Tolong dimengerti kapan
saatnya satu section mengendalikan tempo dan kapan mendengarkan tempo. Ini
akan membedakan mana band yang ensembelnya benar-benar di ‘semir’
dan mana band yang biasa saja. - Integrasikan anda dalam satu band atau corps
Ini tergantung pada arransemen anda. Apakah arransemen pit dan battery membuat
suatu harmonisasi musikal dengan winds/brass? Apakah penempatan pit dan battery
mengganggu atau mendukung pagelaran? Apakah arransemen perkusi dimasukkan
dalam pagelaran dan mengabsorbsi suara winds dan colorguard? Atau malah merusak
konsep pagelaran? - Dilarang melupakan teknik dasar.
Apapun yang kita perbuat adalah berdasarkan suatu prinsip atau landasan. Seandainya
sebuah bangunan mempunyai landasan atau struktur yang lemah, maka akan cepat
runtuh. Berlatihlah dengan giat latihan dasarnya agar lebih konsisten, bersih
dan seragam setiap saat. Teknik yang bagus memungkinkan anda untuk bermain
yang terbaik setiap kali. Namun teknik dasar membuat anda bermain lebih musikal
dan indah untuk dilihat.
Karena kereta saya mau sampai ke airport, saya akan simpulkan antara lain
bahwa kegiatan ini akan terus berkembang di Indonesia, namun jangan berpuas
diri dulu. Kegiatan ini harus tumbuh dan berkembang terus, disamping harus ada
inovasi-inovasi lainnya. Dan saya harapkan terus memonitor perkem angan ini.
Saya nantikan kabar dari anda saat saya berada di Jakarta. Jangan ragu untuk
bertanya, ya?
Sukses!!!
Sincerely,
Salam,
Jon Fox
ENGLISH VERSION (original source)
OFF TO A GREAT START:
An Initial Analysis of the Indonesian Marching Percussion Scene
Written by Jonathan Fox
4 March 2007
Hello to all fans of the marching activity in Indonesia! It is hard to believe
I was in Jakarta, only a few weeks ago, judging percussion at the Darunnajah
Marching Band Competition. Hard to believe because, in the short period in between,
I have been to China, am in Malaysia right now, and over the next two weeks,
will be in China again (another province entirely), as well as Thailand. In
fact, I am writing my thoughts while on the Airport Express Train to Kuala Lumpur
International Airport (Malaysia).
My experience in Jakarta was just phenomenal. In addition to evaluating all
sorts (and many different levels) of marching ensembles, I was able to sit back
and enjoy the whole thing. The intensity of the performers, the passion of the
fans, the professionalism of the competition organizers, as a whole, just blew
me away. I think there is an incredibly bright future for marching groups in
Indonesia.
On that note, here are my thoughts on what it will take to bring marching percussion
to the next level there. All of the following apply equally to the pit and the
marching battery.
- Be sensitive to the winds. There is some great talent and playing out there,
but remember that it always needs to make sense within the scheme of the ensemble.
If the winds are the solo voice at a given moment, let them have their moment
in the sun. If it’s a percussion feature, go ahead and take charge! - Be sensitive to the others in percussion. There are quality drum lines
and quality pits in this activity. However, the real special marching percussion
ensembles function as one section. For the battery – increased attention to
balance and blend with the pit; and for the pit – listening back to the battery
for tighter ensemble, are key. - Be intense with every note you play. These days, percussion sections play
more and more notes, with harder and harder licks. But, make sure the “easy
stuff” is played just as cleanly and just as musically. I constantly
preach to my students and ensembles (both marching and classical) that there
is no such thing as “easy” – it’s up to you how detailed
you want to be with the music. Aim as high as you can! - Understand your function within the full ensemble. Should the battery be
right on top of the drum major’s hands and drive the whole group? Should
the pit ignore what the field commander is doing in order to play tighter
with what is backfield? Sometimes, both apply, and sometimes, neither applies.
Understanding when to drive and when to hang back “in the groove”
can make the difference between a polished ensemble and a mediocre one. - Integrate into the whole band or corps. This starts with the writing. Does
the pit and battery book make musical sense with the winds? Is the staging
of the battery or pit distracting from the visual package or enhancing it?
Is the percussion sometimes absorbed into the winds and colorguard, or is
it, instead, always annoyingly standing out? - Never forget the technical fundamentals. Everything we do in life is based
on foundation. Imagine a building with a weak foundation – there is
only so much one can build on it before it collapses. Strive for hand-to-hand
consistency and clean attacks and releases at all times. Great technique will
permit you to play at your best at all times. Apply what you learn in your
practice sessions directly to the show. Strong fundamentals result in a tighter
musical package and are very impressive to see, as well.
As my train approaches the airport, I will close by telling you all that things
are off to a great start in Indonesia, but don’t be complacent. The activity
must continue to grow and improve, as well as break new ground. And I hope to
closely monitor its development.
I look forward to interacting with you all the next time I’m in town.
I hope that will be sooner rather than later. Don’t be shy!
All the best!!!
Sincerely,
Jon Fox
Related posts:
Short URL: https://trendmarching.or.id/read/?p=624